Wanneer verstuur je de trouwkaarten? En welke naam zet je nou als eerste op de trouwkaart? Je wilt het natuurlijk wel helemaal juist doen. Om je daarbij een handje te helpen, heeft Marjolein de etiquette en tips voor een bruiloft voor je op een rijtje gezet. Gebruik het als handige leidraad, maar wees vrij om zelf te bepalen hoe je vindt dat het ‘heurt’.
Als je het volgens de etiquette regels wilt doen, schrijf je eerst de naam van de vrouw op de trouwkaart en daarna de naam van de man.
Dus: Julia & David
Of wanneer de namen onder elkaar komen te staan:
Julia
&
David
Dit gebruik stamt nog uit de tijd dat de man werd gezien als het hoofd van het gezin. Omdat de twee lovebirds nog niet getrouwd waren, werd de naam van de vrouw eerst vermeld. Nadat het stel getrouwd was, werd het omgekeerd: de naam van de man kwam eerst voor de naam van de vrouw. Dus als je bedankkaarten stuurt, doe je het andersom.
David & Julia
Tegenwoordig is de maatschappij veel flexibeler en mag je volgorde aanhouden die je zelf het prettigst vindt of mooier vindt staan. Maar als je het volgens de oude regels wilt doen, zet je de naam van de vrouw vooraan op de trouwkaart.
Je past de namen op de trouwkaart heel gemakkelijk aan in de editor. Ook pas je de kaart gemakkelijk naar wens aan. Kies een trouwkaart uit de collectie, of maak een compleet nieuw ontwerp met een blanco kaart. Wil je iets speciaals, maar kom je er niet helemaal uit? Ik en mijn team helpen je graag. Stuur een mailtje naar: info@studiomarjoleinvormgeving.nl
Wil je weten welke tekst er nog meer op de kaart hoort te staan? Lees dan Welke tekst zet je op een trouwkaart?
Volgens de etiquette verstuur je de trouwkaarten 6-8 weken voor de bruiloft. Vroeger is niet handig, omdat de kaart zoek kan raken. Maar later ook niet, want dan is de kans groot dat je gasten al andere plannen hebben. Tenzij jullie bruiloft in het buitenland plaatsvindt, dan is het wel handiger om de kaarten eerder te versturen. Meestal adviseer ik bruidsparen om zo'n 2 maanden voor de bruiloft de uitnodigingen te versturen. Drie maanden voor de bruiloft bestel je de trouwkaarten en enveloppen en 4 maanden van tevoren een proefdruk. Zo heb je voldoende tijd voor aanpassingen en om de kaarten verzendklaar te maken.
De kleding op de bruiloft is ook een belangrijk item wanneer je het hebt over etiquette. Officieel geldt dat gasten zich aan jullie, het bruidspaar, aanpassen. Traditioneel draagt de bruid een witte, lange jurk en de bruidegom een jacquet. De vrouwelijke gasten die close met de bruid of bruidegom zijn, dragen een mantelpakje. De vaders, beste vrienden, mannelijke getuige en mannelijke ceremoniemeester dragen ook een jacquet: een zwarte lange jas met rond aflopende voorpanden en een gestreepte pantalon.
De genodigden voor de receptie dragen een feestelijke outfit: een jurk of een donker pak. Wil je het voor je gasten duidelijk maken wat je fijn vindt dat ze dragen? Vermeld dan een dresscode op de trouwkaart of laat de ceremoniemeester dit op een begeleidende brief vermelden.
Voorbeelden van dresscodes:
• Tenue de Ville: vrouwen dragen een mantelpakje of jurk en de heren een driedelig pak
• White Tie: mannen dragen een rokkostuum en de vrouwen zijn gekleed in een lange avondjapon
• Black Tie: dames dragen een cocktailjurk en mannen een smoking
• Pink Tie: de gasten kiezen zelf hun kleding uit
Het is voor gasten not done om in het wit gekleed naar een bruiloft te gaan, tenzij je dit natuurlijk specifiek vraagt. Wit is bestemd voor de bruid. De moeder van de bruid mag wel wit gekleed en de jurk op de bruid afstemmen. Bruidsmeisjes dragen jurkjes die zijn afgestemd met elkaar en de bruidsjurk. De bruidsjonkers dragen een pak dat is afgestemd op de kleding van de bruidegom.
De corsage wordt door vrouwen links, redelijk hoog op de schouder gespeld, met het steeltje schuin omhoog. De heren steken de corsage in de linker revers met het steeltje omlaag.
Ook aan tafel voor de lunch of het diner kun je het formeel aanpakken door de tafeletiquette toe te passen. Laten we beginnen met de plaats aan tafel. Als bruid en bruidegom ben je de gastheer en gastvrouw van de avond. Jullie zitten aan het hoofd van de tafel en gaan als eerst aan tafel. Je onderarmen mogen op de tafel steunen, je ellebogen niet. Qua bestek werk je van buiten naar binnen, dus bij het voorgerecht pak je het bestek dat aan de buitenkant ligt. Taartvorkjes en bestek voor het dessert liggen boven je bord. Jullie mogen als eerste een hap nemen, daarna volgen de gasten. En wanneer je klaar bent met eten, leg je je servet aan de linkerkant van je bord.
Tip: laat de menukaart en naamkaartjes aan tafel matchen met de stijl van jullie trouwkaart. Helemaal leuk: ontwerp een trouwhuisstijl en trouwlogo en laat dit op alle communicatie terugkomen.
Dan de cadeaus. Je krijgt, vooral met veel genodigden, veel cadeaus tijdens jullie bruiloft. Hoewel het in een klein gezelschap normaal is om het cadeau direct te openen, is dit op een bruiloft niet zo. Het is namelijk veel handiger om de cadeaus in ontvangst te nemen en te geven aan de ceremoniemeester. Of een cadeautafel op jullie trouwlocatie in te richten waar de gasten het cadeau neer kunnen leggen. Je pakt de cadeaus pas later uit, nadat de bruiloft voorbij is.
Naast deze etiquette regels zijn er ook nog tradities waarmee je rekening kunt houden op jullie bruiloft:
• Traditioneel wordt de bruid opgehaald vanuit het ouderlijke huis
• De vader van de bruid geeft de bruid weg
• De bruid zit en loopt tijdens de ceremonie aan de rechterkant van de bruidegom
• Na de ceremonie zit en loopt de bruid aan de linkerkant van de bruidegom
• Jullie houden een openingsdans om het feest te openen
• Na de ceremonie vindt een receptie plaats, daarna het diner en het feest
Heb je nog geen trouwkaart uitgezocht en verstuurd? Neem dan een kijkje tussen onze mooie en luxe trouwkaarten. Kies er eentje uit die bij jullie wensen past en pas ‘m zelf nog aan in de editor. Wil je iets speciaals met de kaart doen, maar kom je er in de editor zelf niet uit? Neem dan contact met ons op, mail ons op info@studiomarjoleinvormgeving.nl. Dan help ik je graag verder.